Tre olika alternativ har studerats parallellt. Samtliga alternativ har en gång- cykelbana längs med Marknadsvägen som går mellan cirkulationsplatsen vid Täby centrum och korsningen med Stora Marknadsvägen. Sträckan är en del av det regionala cykelstråket som skall omdanas för att uppfylla stipulerad standard. Samtliga alternativ har även en gång- och cykelkoppling från tunneln under Roslagsbanan upp till simhallen. I övrigt skiljer sig alternativen åt som följer:
Alternativ 1omfattar tunnel under Roslagsbanan för buss som ansluter till Stora Marknadsvägen i en signalreglerad plankorsning. Alternativet omfattar även tunnel för gående och cyklister under Stora Marknadsvägen och för gång, cykel och busstrafik under Roslagsbanan.
Alternativ 2 omfattar tunnel för gående och cyklister under både Roslagsbanan och Stora Marknadsvägen.
Alternativ 3 omfattar tunnel för gående och cyklister under Roslagsbanan men inte under Stora Marknadsvägen. Gående och cyklister korsar Stora Marknadsvägen i plan via ett signalreglerat övergångsställe. Kopplingar och påverkan på befintligt system har studeras och Curbline presenterar förslag på teknisk lösning (gata, trafik, geoteknik, konstruktion, belysning, VA & trafiksignal), gör en kostnadsbedömning för respektive alternativ samt presenterar visualiseringar i 3D för respektive alternativ.
Vilken produkt eller tjänst vill du visa upp?
Som en del av projektet ingick att ta fram konstruktionslösningar, geotekniska förslag, framtagande av genomförandeetapper och kostnadsbedömning
Copyright © 2019 Curbline Consulting AB - Med ensamrätt.